2 Amerikaanse Crises; een profielwerkstuk VWO6

Welkom

Ik heb ervoor gekozen de bestanden van mijn profielwerkstuk op te slaan op een site, zodat iedereen ze kan lezen, kan helpen door fouten eruit te halen, mogelijk over informatie beschikken die van nut kan zijn en onduidelijkheden kan aangeven.

Reacties achterlaten in het gastenboek of op mijn mailadres ( 00801390@maurickcollege.eu ) of op facebook (www.facebook.com/amerikaansecrises) of enig andere manier wordt erg gewaardeerd! Alle kleine beetjes helpen!

 

Nieuws

Inleiding

16-01-2014 12:05
Nieuwe inleiding staat erop

Verloop van 1929

27-10-2013 12:10
Weer wat toegevoegd aan het stuk over het verloop van de Grote Depressie

Facebookpagina

27-10-2013 10:19
Nu ook op facebook om beter om de hoogte te kunnen blijven van de...

Oorzaak 2007

25-10-2013 20:58
Het begin van het stuk over de oorzaak van de crisis van 2007 toegevoegd.

Verloop 1929

25-10-2013 20:56
Eerste deel van het verloop van de crisis van 1929 gepubliceerd. Nog lang niet klaar.

Inleiding

25-10-2013 19:12
Bijna helemaal nieuwe inleiding geschreven

Crisis van 1929

11-10-2013 09:35
Stuk toegevoegd over de oorzaak van de crisis van 1929.

Economische Crisis

10-10-2013 19:58
Een stuk toegevoegd aan het deel over een crisis in het algemeen onder de kop Crisis?

Activiteitenweek

04-10-2013 19:13
Deze week drie dagen op school werken aan mijn profielwerkstuk. Productief? Redelijk

Inleiding

De Verenigde Staten van Amerika, een land dat al jarenlang een voorbeeld vormt voor de rest van de wereld. Ze hadden en hebben een grote rol in de wereld en dat vinden ze zelf absoluut.  Ze zijn, als we henzelf mogen geloven, enorm vooruitstrevend, innovatief en lopen zij voor op de rest van de wereld. Zo waren zij ook de eerste die te maken kregen met de twee economische crises waar mijn profielwerkstuk over gaat. Er hebben meerdere crises plaats gevonden in de wereld, maar ik heb gekozen om deze twee crises te vergelijken. Als eerste heb ik de crisis van 1929 gekozen, de crisis die misschien beter bekend is als de Grote Depressie. De tweede crisis die ik heb gekozen is de crisis van 2007, een crisis die ook wel de kredietcrisis wordt genoemd. Ik wilde voor mijn profielwerkstuk in ieder geval iets met geschiedenis doen, omdat ik daar in geïnteresseerd ben, ik kon alleen niet kiezen welke tijdsperiode in de geschiedenis ik wilde onderzoeken. Drie jaar geleden kwam ik voor het eerst in de Verenigde Staten, aan de westkust in de staten California, Utah, Arizona en Nevada. Een reis waar we grote steden als Los Angeles en San Fransisco en natuurparken als Yosemite en Bryce Canyon gezien hebben. Een jaar geleden kwam ik er weer terug, dit keer was het een reis naar de zogenoemde ‘Midwest’.  Nog meer natuur en iets minder stedelijk gebied. Maar alles bij elkaar hebben we enorm veel natuur, cultuur en geschiedenis gezien en geproefd``. Ik was altijd al wel geïnteresseerd in de Verenigde Staten en nu ik er zelf twee keer ben geweest en het land mee had kunnen maken, was ik geprikkeld. Ik wilde meer weten over dit land en zijn geschiedenis. De laatste reis was ik ook continu aan het zoeken naar onderwerpen voor een mogelijk profielwerkstuk. Ik wilde dingen uitzoeken, maar niets was echt geschikt voor een onderzoek. We kwamen bij Mount Rushmore, met de vier presidentenhoofden uitgehakt in de rotsen van de Black Hills. Het begon te dagen om iets met Amerikaanse presidenten te doen, ik wilde nu echt iets met geschiedenis en de Verenigde Staten. Ik werd door een geschiedenisdocente, mevrouw van Os, op het idee gebracht om het te gaan combineren met economie. Het zou lastig worden om het alleen bij presidenten te houden, omdat een echt onderzoek dan niet makkelijk haalbaar zou zin. Mevrouw van Os legde het idee voor de crisis voor aan mij en ik vond het meteen heel interessant door de combinatie van allerlei dingen die mij aanspraken zoals de Verenigde Staten, geschiedenis en economie. De crisis van 1929 heb gekozen, omdat dit de eerste grote economische crisis was en ook gezien wordt als de grootste financiële crisis van de twintigste eeuw. Tot nu toe is het formaat van deze crisis nog steeds niet overtroffen. Omdat wij ons nu ook in een economische crisis bevinden was de keuze voor de tweede crisis niet heel moeilijk. Ik wil de twee crises gaan verglijken, hebben we niet dezelfde fouten gemaakt? Waren we naïef en hadden we het kunnen zien aankomen of had de wereld gewoon dikke pech? Is er misschien een patroon dat we de volgende keer kunnen doorbreken om een mogelijke crisis te voorkomen? Ook wil ik, omdat de huidige crisis nog niet is opgelost, kijken of wij de oplossingen van toen misschien nu ook kunnen gebruiken. Ik heb zelf mijn twijfels of de crises op dezelfde manier kunnen gaan oplossen, omdat volgens mij bij de crisis van 1929 de Tweede Wereldoorlog misschien wel een rol heeft gespeeld.